Alun perin TikTok oli yhdistelmä kolmesta eri sovelluksesta; vuonna 2014 perustetusta Musical.ly:sta, kiinalaisesta ByteDance-yrityksen 2016 lanseeratusta Douyin:stä sekä saman yrityksen TikTok-brändistä. Vuonna 2018 ByteDance osti Musical.ly:n ja TikTokin maailmanvalloitus alkoi. (BBC 2020.) Syyskuussa 2021 TikTok ilmoitti, että heillä on yli 1 miljardia aktiivista käyttäjää (TikTok 2021) joista Suomessa n. 1,6 miljoonaa.
Vaikka TikTok oli suosiossa jo ennen koronapandemiaa, räjäytti “lockdown” eli sosiaalinen eristäytyminen sen suosion taivaisiin Suomessa ja maailmalla. Videopohjaisuus on yksi syy, miksi TikTok on erityisen suosittu Gen Z:n parissa. Sen nopeatempoisuus ja jatkuvasti uusiutuva, rajaton määrä sisältöä yhdistettynä eri sisältötyyppeihin sekä genreihin houkuttelee erityisesti Gen Z:tä. (Influencer Marketing Hub 2021.)
Sivustomme käyttää evästeitä. Hyväksymällä tämän voimme taata parhaan käyttökokemuksen verkkosivuillamme. Lue lisää.
Valitse evästeet Osa evästeistä vaaditaan verkkosivuston toimintaan ja osa mahdollistaa erinäisten lisäominaisuuksien käytön. Voit alla olevasta listasta määrittää, mitä vaihtoehtoisia evästeitä on lupa käyttää. Rastita ne kohdat, jotka sallit. Voit lukea lisätietoja evästekäytännöistämme täältä.
Huom! Jos olet aiemmin sallinnut vain tietyt evästeet, näkyvät ne automaattisesti rastitettuina. Voit poistaa hyväksynnän poistamalla rastin ja tallentamalla asetukset uudelleen.